Friday, November 20, 2015

NASA Palsukan Imej Planet Saturn

Kali ni saya nak sembang sikit pasal hal yang agak lucu tapi serius. Ini kisah NASA (National Aeronautics & Space Administration) memanipulasi imej planet Saturn dan mendakwa ia adalah imej yang diambil dari kapal angkasa Cassini. Imej tersebut tersiar di laman web easmi NASA pada 12 November 2015 dan juga di laman web eksplorasi angkasa, www.americaspace.com

Saturn dari imaginasi NASA
Apa yang sangat menggelikan hati, jelas ia telah dimanipulasi menggunakan perisian komputer sama ada bitmap atau vector. Ia tak ubah seperti dihasilkan oleh pelajar yang baru berjinak dalam menggunakan Adobe Illustrator. Imej tersebut jelas dibuat untuk kelihatan cantik, bukan untuk kelihatan realistik (walaupun mereka cuba mendakwa ia gambar sebenar). Siapa saja di kalangan pakar grafik mahupun jurufoto dengan mudah akan mengatakan gambar ini bukan imej yang diambil dari kamera sebaliknya dihasilkan menggunakan perisian komputer.

Laman web rasmi NASA
Apa yang tambah melucukan, pespektif cincin planet (planet ring) kelihatan tidak betul dan kita tidak tahu sama ada cincin itu mengelilingi planet atau berada di luar planet?

Anda boleh lihat imej yang lebih dekat dalam gambar berikut di mana kelihatan seperti ada garisan outline di sekeliling planet yang sangat sempurna seperti lukisan vector. Ini sangat memalukan sebuah agensi yang mempunyai nama besar dengan bajet perbelanjaan tahunan bernilai berbilion dolar untuk program angkasa mereka.

Gambar vector - bukan imej asal
Apakah motif di sebalik semua ini? Saya pun tak pasti. Tapi ia jelas dipertikaikan oleh kebanyakan pakar dan saintis. Anda boleh rujuk di dalam Youtube bagaimana mereka mempersendakan imej Saturn dari kapal angkara Cassini ini.


No comments:

Post a Comment