Thursday, November 12, 2015

Cara Bypass Sekatan Video Playback Double Din

Tulisan saya berkenaan cara-cara memasang sistem audio video kereta mendapat sambutan menggalakkan dan merupakan post kedua tertinggi dilawati oleh pembaca setakat ini. Mungkin ramai yang berminat untuk mencuba memasang sendiri dan ada juga yang head unit mereka mengalami bermasalah dan tidak mahu hantar untuk dibaiki kerana kosnya mungkin lebih mahal.

Dalam tulisan saya berkenaan pemasangan sistem audio video kereta, rasa tidak lengkap jika saya tidak memberi panduan berkenaan wayar extra yang terdapat pada head unit jenis double din yang mempunyai skrin LCD.

Head unit double din dilengkapi dengan wayar Parking Brake Switch (PRK Sw) yang digunakan untuk membatalkan fungsi video playback semasa kereta sedang bergerak. Pengeluar head unit hanya cadangkan technician atau penjual menyambungkan wayar ini ke wayar lampu brek (hand brake/pedal brake).

Gambar dikirim oleh seorang pembaca blog ini iaitu En. Shakti Tharaan > Terima kasih kepada beliau kerana kongsikan gambar
Fungsi wayar ini ialah supaya sistem head unit tidak boleh memainkan video semasa kereta bergerak. Tujuannya adalah untuk keselamatan. Jika anda menonton movie semasa memandu, ia boleh membahayakan anda dan pengguna jalanraya yang lain. Tetapi fungsi ini boleh dimansuhkan dengan mudah dan selalunya penjual akan lakukan ini untuk anda.

Hanya sambungkan wayar PRK SW ini kepada GROUND dan sistem akan bypass ciri-ciri keselamatan itu lalu boleh memainkan video atau movie walaupun semasa kereta sedang bergerak.

Saya tidak akan bertanggungjawab terhadap apa yang anda lakukan. Apa yang saya tulis ini hanya sebagai tips sahaja dan saya tidak galakkan anda atau mana-mana penjual aksesori lakukannya. Sebarang kerosakan atau kemalangan akibat dari artikel ini adalah di bawah tanggungjawab anda.

Tujuan mematikan fungsi ini boleh dilakukan hanya untuk dinikmati oleh penumpang, bukan pemandu. Sebagai pemandu, anda seharusnya menumpukan 100% perhatian kepada jalanraya.

No comments:

Post a Comment