Monday, November 9, 2015

Dunia Dicipta Bukan Untuk Left-handers


Saya dilahirkan kidal dan hidup saya sukar kerana hampir semua peralatan dicipta untuk kegunaan orang tangan kanan. Jika saya diberi pilihan masa lahir, saya akan pilih kanan sebab semua mesin membantu kerja manusia dicipta untuk orang tangan kanan. Tapi saya tak menyesal sebab ada kelebihan tertentu jadi kidal. Berikut antara benda yang saya terpaksa lalui setiap hari dan adakala menyukarkan terutama membaca vernier scale:
- zipper seluar - bahagian kiri zip ditutup dengan fabrik 
- butang baju - butang dijahit di bahagian kanan baju 
- poket baju kemeja - poket di sebelah dada kiri memaksa kidal melipat tangan kiri 180 darjah untuk mengambil barang di dalamnya 
- tali pinggang - kepala tali pinggang dibuat untuk memudahkan orang tangan kanan 
- gunting - orang kidal tak nampak apa yang dia sedang gunting 
- cutting blade dan pisau lipat - sama seperti gunting 
- vernier scale - alat pengukur yang agak sukar memaksa si kidal membiasakan dengan tangan kanan 
- mouse - button klik di sebelah kiri dibuat untuk si kanan menggunakan hari telunjuk menekan klik. 
- menulis dengan pen dakwat basah - anda sedia maklum 
- menulis dengan pensil arang - sama seperti pen 
- guitar dan kebanyakan alat muzik 
- pintu single panel - membuka pintu dari luar 
- pintu peti sejuk dan pintu ruang freezer 
- spoket basikal - perlu tenaga kaki kanan 
- tindakan mengetatkan nut n bolt - sangat janggal orang kidal memusing skru ikut arah pusingan jam
Saya akan tambah senarai dari semasa ke semasa. ik anda ada perkara lain untuk ditambah, sila beritahu saya.

No comments:

Post a Comment