Friday, August 21, 2015

Karaoke Muzik Keras Khas Untuk Metalheads & Headbangers

Metalheads biasanya kalau diajak pergi karaoke, memang mereka tak akan jejak ke pusat kaaoke kecuali kalau diajak oleh awek (ini cerita lain...). Mereka tau mereka hanya akan temui banyak lagu Siti Nurhaliza, Ziana Zain, Faizal Tahir, Alleycats, Aris Ariwatan atau hampir semua lagu pop dangdut tema putus cinta yang sering dinyanyikan di majlis kenduri kahwin. Ini sangat mengecewakan peminat muzik thrash metal yang sukakan muzik keras tapi tak dapat menyanyikan track kegemaran mereka. Bagi yang suka layan seorang sambil menyanyi mengikuti lirik, mereka tak akan jumpa track karaoke atau minus one lagu Metallica, Megadeth dan seangkatan dengannya di mana-mana pusat karaoke dalam Malaysia ni. Percaya la cakap saya. Kalau ada pun, mungkin track Enter sandman atau Nothing Else Matters.

Tapi kali ini, zaman dah berubah. Teknologi makin berkembang dan yang bagusnya, track yang digunakan untuk demo dan track asal semasa recording sebelum atau selepas mixing dah boleh didapati di Youtube dan ia boleh dijadikan minus one atau untuk anda karaoke. Yang menariknya, bukan saja anda dapat download muzik penuh tanpa vocal, malah ada juga yang melenyapkan bunyi alat muzik tertentu seperti gitar bass, gitar rhythm atau malah bunyi drum. Dan yang terbaik sekali, muzik latar ini menag yang asal dimainkan oleh pemuzik asal, sama seperti mana anda dengar di dalam album studio.

Bagi yang tahu bermain alat muzik seperti gitar, anda boleh download track tanpa bunyi gitar rhythm atau lead dan bayangkan anda boleh "jam" bersama Metallica atau band kegemaran anda. Saya sebagai pemain gitar kedua biasanya download track yang mengandungi drum, bass, vocal dan lead dimana saya akan mengambil posisi sebagai pemain gitar rhythm dan "jamming" di dalam bilik di rumah saya di tengah malam menggunakan Amplug jenis jenama Vox tanpa mengejutkan jiran saya. Alat ini menggunakan 2 bateri AAA dan disambungkan ke earphone. Hanya saya seorang sahaja yang dapat mendengar muzik keras dan bising di malam buta di waktu orang lain sedang tidur nyenyak dibuai mimpi.



Anda search sahaja di youtube, kalau nasib anda baik, anda pasti akan jumpa. kalau muzik instrumental tanpa vocal mudah didapati. piih album apa yang anda mau, download dan burn ke dalam CD. kemudian bawa ke pusat karaoke, minta pemilik karaoke mainkan CD audio tanpa vokal yang anda bawa atau kalau ada karaoke yang menyediakan kemudahan port USB, ia lebih mudah. save dalam thumbdrive, tak perlu CD. cucuk thumbdrive ke port USB dan play. nyanyi sepuas hati tanpa perlu memilih lagu-lagu yang ada dalam hard drive pusat karaoke.

berikut antara link youtube untuk track album penuh tanpa vocal yang anda boleh download dan nyanyilah sepuas hati anda. kini karaoke bukan lagi exclusive untuk lagu kenduri kahwin, pop ballad atau dangdut lagi. kini kaki metal dah boleh karaoke dengan track kegemaran mereka. selmat mencuba.....!

Metallica - Master of Puppets



Metallica - Ride The Lightning 

megadeth - Rust In Peace (3 bah) 

dan banyak lagi.....kena rajin search

No comments:

Post a Comment